1952 VW De Luxe

 

1949 — 1953

 

Eksportmodellen, som blev introduceret i 1949, fik type betegnelsen 11C. Standardmodellen var blevet eksporteret i en mere krompyntet udgave, men en decideret eksportmodel blev først introduceret den 1. juli 1949 med denne De Luxe med 1,1 liters motor.

 

1952 VW De Luxe



Eksportmodellen, som blev introduceret i 1949, fik type betegnelsen 11C. Standardmodellen var blevet eksporteret i en mere krompyntet udgave, men en decideret eksportmodel blev først introduceret den 1. juli 1949 med denne De Luxe med 1,1 liters motor.

(Foto: VW)

Karrosseriet og teknikken var fuldstændig identisk med Standard, så den havde også splitbagruden, som alene var bevaret for at spare penge. Den kunne laves af 2 stykker plant glas, fremfor de dyrere buede ruder. Splitbagruden blev først erstattet den 10. marts 1953 af den ovale rude i et stykke glas. Det ene udstødningsrør var ligeledes bevaret på denne model og var på alle VW frem til 1955, hvor man begyndte at bruge den karakteristiske dobbelte udstødning. De Luxe kunne kendes fra Standard på kromlisterne langs dørene og på trinbrættet. Også instrumentbrættet var anderledes. Eksportmodellen havde desuden hydrauliske bremser, hvor Standard var udstyret med kabelaktiverede bremser.

I 1952 fik den de nu sjældne baglygter med det hjerteformede bremselys siddende næsten vandret ovenpå baglygterne. Denne sjove detalje forsvandt i midten af 1955. Denne De Luxe udgik af produktion, da den kraftigere 1200 De Luxe, som havde 30 hk, blev introduceret.

Købers guideStandardmodellen produceret fra 1945 til til 1953 og denne De Luxe er de mest eftertragtede bobler. Først og fremmest på grund af splitbagruden, men også på grund af de specielle baglygter med hjerteformede bremselys (fra 1952).
Mange af disse modeller blev allerede i 50’erne og 60’erne ombyggede, så de lignede senere modeller. Mange firmaer specialiserede sig dengang i at udskifte splitbagruden med den større ovale rude i et stykke glas. Også baglygterne blev erstattet af de nyere, og udstødningen er ligeledes ofte erstattet med det dobbelte udstødningsrør. Disse ændringer blev alene udført, så det så ud som om, at bilens ejere havde en nyere model.

De originale lygter er sjældne.

Motoren er svag, men teknisk identisk med de senere 1200 og 1300 motorer. Til hverdagsbrug skal man derfor overveje at investere i de senere modeller, som har mere motorkraft.

Mange 1,1 liters motorer er allerede erstattet af større motorer, så kig efter på motornummeret.

 


 

Curabitur sed iaculis dolor, non congue ligula. Maecenas imperdiet ante eget hendrerit posuere. Nunc urna libero, congue porta nibh a, semper feugiat sem. Sed auctor dui eleifend, scelerisque eros ut, pellentesque nibh. Nam lacinia suscipit accumsan.


 

 

 
 

 

Historiske data

Land: Tyskland
Periode: 1949 – 1953
Antal: –
Pris: –

Motor og teknik

motor bag bagakslen på langs baghjulstræk
b4/ 1131 ccm
25 hk/ 3300 o/m
moment 69 Nm v. 2000 o/m
Kompressionsforhold 5,8:1
4 trins manuel gearkasse
tromlebremser for og bag

 

Præstationer

Topfart: 97 km/t
0-80 km/t: 28,9 sek

Mål og vægt

Længde: 4.070 mm
Bredde: 1.540 mm
Højde: 1.630 mm

Vægt: 730 kg