Type 113 – måske ikke det navn, som mennesker verden over sætter i forbindelse med denne underfundige bil. Men de fleste vil nok genkende Ferdinand Porsches bobbel, som motoriserede arbejderfamilierne i Europa, og som de rige og berømte verden over tog til sig som en livstil.
Type 113 – måske ikke det navn, som mennesker verden over sætter i forbindelse med denne underfundige bil. Men de fleste vil nok genkende Ferdinand Porsches bobbel, som motoriserede arbejderfamilierne i Europa, og som de rige og berømte verden over tog til sig som en livstil.
I 1954 skiftede VW typebetegnelserne ud, så type 11C blev erstattet af betegnelsen Type 113. I brochurerne blev den kaldt 1200 De Luxe, og den var en særlig eksportudgave af standardmodellen Type 111. De Luxe havde kromlister på trinbræt, siderne og på motorhjelmen. Der var også fuldt dækkende loftindtræk, hydrauliske bremser og gearkassen var synkroniseret i 2, 3 og 4 gear. Fra 1955 fik den dobbelt udstødningsrør, og i 1960 blev motorydelsen hævet til 34 hk. Fra 1958 forsvinder den ovale bagrude, til fordel for en større “firkantet” rude, som giver væsentligt bedre udsyn bagud.
Standardmodellerne blev også eksporteret til de øvrige europæiske lande, dog med hjulkapsler, kromkofangere, -lygtekranse og -håndtag, som ellers var malede.
Boblens succes skyldtes først og fremmest pålideligheden. Den var en all-rounder, som uden særlig tilpasning kunne gebærde sig overalt i verden. Den startede i al slags vejr, og den var luftkølet, så der var ikke noget kølevand, der frøs om vinteren eller kogte over om sommeren. En sprængt køler var heller ikke et forhold, som man skulle tage højde for, hvis man ville krydse Australien eller køre op gennem Lapland. Platformen og karrossen var bygget i tykke stålplader, som udover at være modstandsdygtige overfor det barske nordlige klima, også kunne klare stenslag og klippestykker. Med motoren placeret bagtil og baghjulstræk havde bilen gode terrænegenskaber og stod godt fast i sne og mudder. Men succesen blev også fulgt op af et stort servicenetværk, så man uanset hvor man befandt sig, altid var tæt på reservedele og en servicestation, som kunne reparere den tyske bil.
1200 De Luxe blev i 1965 erstattet af en ny model med en større motor på 1300 ccm og 40 hk. Ellers var bilerne identiske.VW type 1 produceres i 2001 fortsat i Mexico under navnet Tusca. Har man pengepung til det, kan Tusca leveres, så den overholder EUs krav til emissioner. Prisen? Ja den svarer til en Golf anno 2001.
1200 De Luxe blev produceret fra 1953 til 1964. Bilen kostede i 1957 kr. 15.180 ekskl. levering.
Platform med centralrør. Motor bagtil, baghjulstræk
4-cylindret luftkølet boksermotor på 1192 ccm, 30 hk ved 3.400 omdrejninger pr. minut, maksimale drejningsmoment 75 Nm ved 2.000 omdrejninger pr. minut, kompressionsforhold 1:6,1, 4 trins manuel gearkasse
0-100 km/t på ca. 40 sek.
Topfart 110 km/t
Længde: 4.070 mm
Bredde: 1.550 mm
Højde: 1.500 mm