onsdag , 19 december 2018
Sidste Nyt
You are here: Home » Historier om Boblen / Folkevognen » 1965 VW 1300
1965 VW 1300

1965 VW 1300

 

En ny og kraftigere Type 113 blev præsenteret i 1965. Udover en større motor var der dog ikke tale om de store ændringer, for 1300 var identisk med 1200 De Luxe.  vw19651300

Selv om der kun var tale om en beskeden mereffekt på 6 hk (1200 De Luxe fik 34 hk i 1960), så kunne boblen nu  bevæge sig over de 100 km/t uden det store besvær, også selv om der var modvind. Drejningsmomentet var nemlig øget væsentligt, hvilket gav bilen en langt bedre kørselskomfort.
I årene efter introduktionen af  VW 1300 kommer nogen af de mere markante ændringer på boblen. Blandt andet får den i 1966 et knæk på bagklappen, så nummerpladen nu står næsten lodret, og året efter bliver også lygterne ændret, så også de står lodret. 6-voltssystem ændres til 12 volt i 1967 i 1300 modellen, mens 6-voltsanlægget fortsætter i 1200 modellerne. For at forbedre udsynet bagud, bliver den firkantede bagrude større i 1968, som igen gøres større i 1971.Fra 1969 tilbydes 1300 med automatisk gearkasse. 

 

Historiske data

Bilen blev produceret fra 1965 til 1975. Der blev i alt produceret 2.726.154 eksemplarer af VW 1300

Motor og teknik

Platform med centralrør. Motor bagtil, baghjulstræk

4-cylindret luftkølet boksermotor på 1.285 ccm, 40 hk ved 4.000 omdrejninger pr. minut, kompressionsforhold 1:7,3, maksimalt drejningsmoment 94 Nm ved 2.000 omdrejninger pr. minut, 4 trins manuel gearkasse

Præstationer

0-100 km/t på 28 sek.
Topfart 127 km/t

Mål og vægt

Egenvægt: 780 kg
Længde: 4.070 mm
Bredde: 1.550 mm
Højde: 1.500 mm

Købers guide

Ikke den mest eftertragtede model, men den større motor  gør bilen mere anvendelig til hverdagsbrug. Modellerne efter 1968 har større bagrude, hvilket forbedre udsynet betragteligt.

Modelårene 1965 – 1966 med skrå lygter og helt skrå bagklap er det mest efterspurgte.

  En ny og kraftigere Type 113 blev præsenteret i 1965. Udover en større motor var der dog ikke tale om de store ændringer, for 1300 var identisk med 1200 De Luxe.  Selv om der kun var tale om en beskeden mereffekt på 6 hk (1200 De Luxe fik 34 hk i 1960), så kunne …

Review Overview

0

Comments are closed.

Scroll To Top