Kun et år efter præsentationen af 1300, introduceredes VW 1500 i 1966. Modellen fik den større 1,5 liters motor hentet fra Type 2
Kun et år efter præsentationen af 1300, introduceredes VW 1500 i 1966. Modellen fik den større 1,5 liters motor hentet fra Type 2 (Rugbrødet). Motoren var teknisk identisk med de øvrige motorer, men slagvolumen var øget ved at forlænge slaglængden. Samtidigt var kompressionen øget, og der var monteret en anden karburator
VW 1500 blev den mest markante modelændring, som blev foretaget af boblen på en gang. Først og fremmest kom den med den hidtil kraftigste motor, men i Europa blev den som standard nu leveret med skivebremser på forhjulene og kort tid efter præsentationen, blev elsystemet ændret til 12 volt.. I 1967 kommer det hydrauliske bremsesystem med 2 kredse. Udvendigt var bagklappen ændret, så nummerpladen nu var placeret mere lodret. Fra 1967 ændredes også forlygterne, som blev placeret lodret helt fremme på forskærmene.VW 1500 blev i juli 1970 erstattet af model 1302.
Bilen blev produceret fra 1966 til 1970.
Platform med centralrør. Motor bagtil, baghjulstræk
4-cylindret luftkølet boksermotor på 1.493ccm, 44 hk ved 4.400 omdrejninger pr. minut, maksimalt drejningsmoment 105 Nm ved 2.600 omdrejninger pr. minut, kompressionsforhold 1:7,5, 4-trins manuel gearkasse
0-100 km/t på 22 sek.
Topfart 135 km/t
Egenvægt: 788 kg
Længde: 4.070 mm
Bredde: 1.540 mm
Højde: 1.500