1975 VW 1200L

 

1972 — 1975

 

Det var altså 1200 modellen, som vandt slaget. Den fortsatte som hidtil, men kom også i denne 1200 L. Førstnævnte med den sædvanlige 1,2 liters


 

 

Tilbage til fortiden. Salget af VW Polo og Golf gik strygende, så der var vel ikke noget at sige til, at VW fra modelår 1975 skar kraftigt ned på varianterne af Boblen. Produktionen af 1303, som var den mest moderne Bobbel nogensinde, blev indstillet i 1975. VW valgte at videreføre den gamle model med den korte forende og den flade forrude, hvilket nok undrer de fleste.

Det var altså 1200 modellen, som vandt slaget. Den fortsatte som hidtil, men kom også i denne 1200 L. Førstnævnte med den sædvanlige 1,2 liters motor med 34 hk og sidstnævnte med den kraftige 1,6 liters motor fra 1302 S og 1303 S.
Selv om karrosseriet var det gamle fra sidst i 60’erne, så fik 1200 modellen dog glæde af mange af fornyelserne fra 1302 og 1303. Det var dog kun 1200L, der fik skivebremser for, og forhjulsophænget af MacPherson-typen kom slet ikke med i 1200 serien.
VW bibeholdt en enkel 1303 i produktion. Det var 1303 S, men kun som cabriolet.

 



 

 
 

 

 

Historiske data

Bilen blev produceret fra 1972 til 1975. Pris i 1973 var kr. 30.437,- ekskl. levering.

Motor og teknik

Platform med centralrør. Motor bagtil, baghjulstræk

4-cylindret luftkølet boksermotor på 1.1285 ccm, 44 hk ved 4.100 omdrejninger pr. minut, kompressionsforhold 1:7,5, maksimalt drejningsmoment 88 Nm ved 3.000 omdrejninger pr. minut, 4 trins manuel gearkasse

Præstationer

0-100 km/t på 24 sek.
Topfart 120 km/t

Mål og vægt

Egenvægt: 890 kg
Længde: 4.110 mm
Bredde: 1.590 mm
Højde:1.500 mm