Man kan ikke komme uden om verdens mest og længst produceret bil når vi taler bilhistorie. I gennem tyverne og start trediverne var der kommet en række meget succesfulde personbiler til priser hvor langt flere kunne være med, men de fleste biler var traditionelle konstruktioner og ikke særlige funktionelle, driftsøkonomiske og optimale.
Man kan ikke komme uden om verdens mest og længst produceret bil når vi taler bilhistorie.
I gennem tyverne og start trediverne var der kommet en række meget succesfulde personbiler til priser hvor langt flere kunne være med, men de fleste biler var traditionelle konstruktioner og ikke særlige funktionelle, driftsøkonomiske og optimale.
Flere lande havde derfor startet konstruktionen af folkebiler – en anden klassiker blev Citroën 2CV. Tysklands svar var VW Käfer. En af konstruktørerne (og manden med idéen om hækmotoren) var Ferdinand Porsche. Efter en række prototyper hos Zündapp og NSU var det en hel anden vinkel der skulle til for at få konstrueret VW’en – nemlig Adolf Hitler. Adolf Hitler ønskede en billig bil til alle familier i Tyskland – det gav han til udtryk allerede få måneder efter sin tiltræden i 1933 under en biludstilling i Berlin, hvor han sagde ”Uden biler, tonefilm og radio kan nationalismen ikke sejre”
Allerede i 1934 gik udviklingen i gang og målene for bilen var at:
I 1938 præsenterede man bilen til bare 995 Reichmark – og det var billigt i forhold til hvad der ellers fandtes på markedet! Produktionen startede på en helt ny Fabrik placeret i Wolfsburg – der hvor fabrikken stadig ligger i dag, nu som en af verdenens største bilfabrikker. Bilen blev solgt efter det såkaldte KdF opsparingssystem (Kraft durch Freude – oversat Styrke gennem glæde) Systemet var at man indbetalte minimum 5 Reichmark hver måned – og når de 995 Reichmark var indbetalt – fik man sin nye Folkevogn.
Efter krigen eksisterede systemet ikke og de mennesker som havde indbetalt beløbet hver måned havde tabt deres penge. Efter krigen kom bilen til at hede Volkswagen.
Teknisk var bilen på mange måde gennemtænkt og bilen var stærk og driftsikker, hvorfor bilen også blev produceret i mange år! Bilen var udstyret med en 25hk stærk luftkølet motor på 1000ccm . Grunden til at man valgte en luftkølet motor, var for at undgå en vandkølet motor, som både kan koge og fryse. Bilen kunne derfor også klare lange seje træk på de nye tyske motorveje uden at motor blev overanstrengt.
Efter krigen var bilen nær blevet henlagt, men man skulle have Tyskland sat i gang og havde behov for transportmidler, hvorfor produktionen igen blev sat i gang i Wolfsburg. Man opbyggede som en af de første en stærk forhandlerorganisation, som klart bidrog til den store salgssucces. Bilen var nem at service og derfor billig at vedligeholde og man indførte fabriksrenoverede dele, hvilket gjorder det billigere at udskifte ellers dyrere reservedele.
Bilen havde dog også nogle svage sider. Bilens enorme vægt bagpå med hækmotoren gjorder at bilen let kom i svingninger og varmeapparatet var næsten ikke til stede. Bilens meget stive konstruktion med fast platform gjorder, at bilen slet ikke absorberede eventuelle sammenstød og benzintanken var lagt lige over forsæde passagerens ben.
Motoren var en luftkølet boxermotor, med en meget karakteristisk lyd som man genkender fra VW’en. Motoren blev konstrueret af østrigeren Franz Reimspiess (Der også tegnede VW-emblemet). Motoren var en 984ccm på 4 cylindre som ydede 25hk.
Motoren var placeret lige bag bagakslen med topstykker af aluminium og med de meget korte afgangsrør var der en del støj fra motoren.
Man nåede kun at producere lidt over 600 biler i 1940 inden produktionen blev ændret til krigsmateriel. Bilen dannede grundramme for den såkaldte kübelwagen, der blev produceret i cirka 52.000 eksemplarer frem til 1945. Bilen blev dog udstyret med en lidt støre motor og spærrediffenrentiale, så den var rimeligt terrængående. Man byggede ligeledes et støre antal schwimmwagen med en undervogn formet som en båd, og som kunne sejle.
Produktion gik efter krigen meget stærkt – i 1946 var der produceret 10.000 biler, i 1948 var produktionstallet oppe på 25.000 biler og 1951 forlod VW Käfer nummer 250.000 samlebåndet. I 1972 slås Ford T’s produktionsrekord med 15.007.034 produceret biler.
Der har været et utal af modeller og bilen er en populær “selvbygger” basisbil til f.eks. beachbuggy o.lignende.
Der blev også produceret smukke biler af forskellig slags – f.eks. den smukke Cabriolet fra karrosserifirmaet Hebmüller, bestilt af VW. Denne bil blev produceret i 696 eksemplarer mellem 1948-1950.
Bilen er nu produceret i over 21.000.000 eksemplarer og dermed en af de mest produceret biler – som man finder over alt i verdenen. Man stoppede produktionen af bilen i 2002 og den dag i dag bliver den f.eks. stadig brugt som taxi i Mexico hvor den sidste produktion fandt sted!
Duis aute irure dolor in Reprehende
— Ferdinand Porsche —
Model | Prod. periode | Antal prod. | CCM | HK |
VW DeLuxe | 1949-1953 | ? | 1.131 | 25 |
VW 1200 DeLuxe | 1953-1964 | ? | 1.192 | 30 |
VW 1300 | 1965-1975 | 2.726.154 | 1.285 | 40 |
VW 1500 | 1966-1970 | ? | 1.493 | 44 |
VW 1302 S | 1970-1972 | ? | 1.584 | 50 |
VW 1303 | 1972-1975 |
? |
1.285 | 44 |
VW 1303 S Cabriolet | 1970-1979 |
330.281 |
1.584 | 50 |