VW blev grundlagt med bilen vi alle kender – boblen, Käfer, Beetle

 

1934 — 1998

 

Man kan ikke komme uden om verdens mest og længst produceret bil når vi taler bilhistorie. I gennem tyverne og start trediverne var der kommet en række meget succesfulde personbiler til priser hvor langt flere kunne være med, men de fleste biler var traditionelle konstruktioner og ikke særlige funktionelle, driftsøkonomiske og optimale.


 

 
VW blev grundlagt med bilen vi alle kender – boblen, Käfer, Beetle.

 

Man kan ikke komme uden om verdens mest og længst produceret bil når vi taler bilhistorie.

I gennem tyverne og start trediverne var der kommet en række meget succesfulde personbiler til priser hvor langt flere kunne være med, men de fleste biler var traditionelle konstruktioner og ikke særlige funktionelle, driftsøkonomiske og optimale.

Flere lande havde derfor startet konstruktionen af folkebiler – en anden klassiker blev Citroën 2CV. Tysklands svar var VW Käfer. En af konstruktørerne (og manden med idéen om hækmotoren) var Ferdinand Porsche. Efter en række prototyper hos Zündapp og NSU var det en hel anden vinkel der skulle til for at få konstrueret VW’en – nemlig Adolf Hitler. Adolf Hitler ønskede en billig bil til alle familier i Tyskland – det gav han til udtryk allerede få måneder efter sin tiltræden i 1933 under en biludstilling i Berlin, hvor han sagde ”Uden biler, tonefilm og radio kan nationalismen ikke sejre”

Allerede i 1934 gik udviklingen i gang og målene for bilen var at:

  • Bilen skulle kunne kører 100 km/t
  • Bilen skulle kunne kører 12,5km pr. ltr. Benzin
  • Bilen måtte ikke koste mere end 1.000 Reichmark.

I 1938 præsenterede man bilen til bare 995 Reichmark – og det var billigt i forhold til hvad der ellers fandtes på markedet! Produktionen startede på en helt ny Fabrik placeret i Wolfsburg – der hvor fabrikken stadig ligger i dag, nu som en af verdenens største bilfabrikker. Bilen blev solgt efter det såkaldte KdF opsparingssystem (Kraft durch Freude – oversat Styrke gennem glæde) Systemet var at man indbetalte minimum 5 Reichmark hver måned – og når de 995 Reichmark var indbetalt – fik man sin nye Folkevogn.                              

Efter krigen eksisterede systemet ikke og de mennesker som havde indbetalt beløbet hver måned havde tabt deres penge. Efter krigen kom bilen til at hede Volkswagen.

Teknisk var bilen på mange måde gennemtænkt og bilen var stærk og driftsikker, hvorfor bilen også blev produceret i mange år! Bilen var udstyret med en 25hk stærk luftkølet motor på 1000ccm . Grunden til at man valgte en luftkølet motor, var for at undgå en vandkølet motor, som både kan koge og fryse. Bilen kunne derfor også klare lange seje træk på de nye tyske motorveje uden at motor blev overanstrengt.

Efter krigen var bilen nær blevet henlagt, men man skulle have Tyskland sat i gang og havde behov for transportmidler, hvorfor produktionen igen blev sat i gang i Wolfsburg. Man opbyggede som en af de første en stærk forhandlerorganisation, som klart bidrog til den store salgssucces. Bilen var nem at service og derfor billig at vedligeholde og man indførte fabriksrenoverede dele, hvilket gjorder det billigere at udskifte ellers dyrere reservedele.

Bilen havde dog også nogle svage sider. Bilens enorme vægt bagpå med hækmotoren gjorder at bilen let kom i svingninger og varmeapparatet var næsten ikke til stede. Bilens meget stive konstruktion med fast platform gjorder, at bilen slet ikke absorberede eventuelle sammenstød og benzintanken var lagt lige over forsæde passagerens ben.

 

 

Motoren var en luftkølet boxermotor, med en meget karakteristisk lyd som man genkender fra VW’en. Motoren blev konstrueret af østrigeren Franz Reimspiess (Der også tegnede VW-emblemet). Motoren var en 984ccm på 4 cylindre som ydede 25hk.

Motoren var placeret lige bag bagakslen med topstykker af aluminium og med de meget korte afgangsrør var der en del støj fra motoren.

Man nåede kun at producere lidt over 600 biler i 1940 inden produktionen blev ændret til krigsmateriel. Bilen dannede grundramme for den såkaldte kübelwagen, der blev produceret i cirka 52.000 eksemplarer frem til 1945. Bilen blev dog udstyret med en lidt støre motor og spærrediffenrentiale, så den var rimeligt terrængående. Man byggede ligeledes et støre antal schwimmwagen med en undervogn formet som en båd, og som kunne sejle.

Produktion gik efter krigen meget stærkt – i 1946 var der produceret 10.000 biler, i 1948 var produktionstallet oppe på 25.000 biler og 1951 forlod VW Käfer nummer 250.000 samlebåndet. I 1972 slås Ford T’s produktionsrekord med 15.007.034 produceret biler.

Der har været et utal af modeller og bilen er en populær “selvbygger” basisbil til f.eks. beachbuggy o.lignende.

Der blev også produceret smukke biler af forskellig slags – f.eks. den smukke Cabriolet fra karrosserifirmaet Hebmüller, bestilt af VW. Denne bil blev produceret i 696 eksemplarer mellem 1948-1950.

Bilen er nu produceret i over 21.000.000 eksemplarer og dermed en af de mest produceret biler – som man finder over alt i verdenen. Man stoppede produktionen af bilen i 2002 og den dag i dag bliver den f.eks. stadig brugt som taxi i Mexico hvor den sidste produktion fandt sted!

 


 

 

Duis aute irure dolor in Reprehende


Tidsrejse med VW’en:  
 PORSCHE 1934 Ferdinand Porsche hyres til at konstruere “Folkevognen”
  1935 Den første prototype produceres
  1936 De første prøvekørsler foretages. 3 testbiler tilbagelægger i alt 50.000km.
  1938 Den nye fabrik i Wolfsburg, som stadig eksistere begynder produktionen af bilen. Bilen sælges gennem det såkaldte “KdF” System. Dette er et værktøj i Adolf Hitler’s propaganda.
  1939 2. verdenskrig starter og fabrikken omstilles til produktion af krigsmateriel. Under krigen bruges platformen fra VW’en til produktion af over 50.000 kübelwagen.
  1945 De allierede overtager fabrikken og den britiske regering bestiller 20.000 VW’er – da der både er mangel på arbejde og transport – dermed starter VW æraen.
  1946 Bil nummer 10.000 produceres
  1948 Bil nummer 25.000 produceres
  1949 Eksport modellen præsenteres – bilen bruges senere som basis for cabriolet modellen.
  1951 Bil nummer 250.000 produceres
  1952 Eksport modellen opgraderes med synkroniseret gearkasse og delte sideruder i fordørene.
  1953 Bagruden ændres til 1 stor rude, fra den oprindelige “Brille”
  1954 Motoren forbedres fra 25 – 30hk. Bilen kan nu kører op til 110km/t.
  1957 En støre bagrude afløser den ovale rude.
  1962 Standardmodellen får nu hydrauliske bremser
  1964 Standardmodellen får nu fuldt synkroniseret gearkasse og modellen kommer som standard til at hede 1200 A.
  1965 Eksportmodellen kaldt VW 1300 præsenteres med 40hk motor.
  1966 1500 modellen med skivebremser foran kommer på markedet.
  1967 I Januar 1967 præsenteres billigmodellen på markedet med 34hk.
  1968 Bilen kaldes nu for første gang i markedsføringen “Käfer”
  1970 1500 modellen produceres ikke længere. I Stedet kommer 1302 modellen med helholdsvis 34 & 40hk.
  1972 Efter 1302 kommer 1303 modellen. Ford T’s produktionsrekord slås.
  1973 4 specialmodeller kommer på det tyske markedet: Jeans, Big, City & Gul-Sort racer
  1974 Den sidste bobbel-vw bliver produceret i Wolfsburg. Man har nu produceret over 12.000.000 biler her. Nu begynder Golf’en – som også er blevet en stor succes.
  1978 Nu stopper produktionen i Emden også. Bilen bliver nu kun bygget i Puebla i Mexico. Her bygger man kun modellen: VW 1200 L med 34hk.
  1981 Jubilæumsmodel der fejer den 20mio. bil kommer på markedet. Bilen kaldes “Silver bug”
  1985 De sidste modeller eksporteres til Tyskland fra Mexico – men frem til produktionsstoppet paralleleksporteres og sælges VW modellen.
  1998 Efterfølgeren – retor bilen “New beetle” præsenteres og bliver en relativ stor succes – ikke som folkebil, men som en noget dyrere Retrobil.

 

“I couldn’t find the sports car of my dreams, so I built it myself.”

— Ferdinand Porsche —

 

Oversigt over de fleste modelvarianter:


 
  • Model Prod. periode Antal prod. CCM HK
    VW DeLuxe 1949-1953 ? 1.131 25
    VW 1200 DeLuxe 1953-1964 ? 1.192 30
    VW 1300 1965-1975 2.726.154 1.285 40
    VW 1500 1966-1970 ? 1.493 44
    VW 1302 S 1970-1972 ? 1.584 50
    VW 1303 1972-1975

    ?

    1.285 44
    VW 1303 S Cabriolet 1970-1979

    330.281

    1.584 50